Nieuw sociaal doel Transitwoning Edegem

Lions Club Kontich steunt een nieuw sociaal doel: de TRANSITWONING in Edegem.

Op 5 mei 2022 bezocht het Bestuur van Lions Kontich het pand en had een zeer constructieve gesprek met Vroni Janssen, één van de coördinatoren. Lions hielp met de financiering van werken aan bevloering, badkamer, keuken.... Nieuwe aandachtspunten zijn de gasverwarming en regenwaterafvoer. Het sociale economiebedrijf Werkmaat en vrijwilligers doen de nodige verbouwings- en onderhoudswerken, zodat de kosten laag kunnen gehouden worden.

Toelichting

De gekende PASTORIE, Kerkplein 1 in Edegem, werd vroeger bewoond door pastoor Karel Heuten en later door diaken Luc Van Hoof. Toen in 2019 de woning leeg kwam vroeg Mondiale Werken Regio Lier aan de Kerkraad, eigenaar en beheerder van de pastorie, of een gezin zonder dak boven het hoofd er tijdelijk kon wonen. Sindsdien  huurt  Mondiale Werken  Regio Lier de  woning  van  de  Kerkraad  en verhuurt ze  door  aan  gezinnen  die  dak-  of thuisloos  zijn. De gezinnen  kunnen  er maximaal één jaar wonen.  Zo hebben ze de tijd om zelf een eigen woonst te vinden.  Vandaar de benaming  TRANSITWONING.

Actueel verblijft er een Somalisch gezin met 7 kinderen die hun appartement moesten verlaten wegens onbewoonbaar verklaard. Ze zijn genaturaliseerd, de echtgenoot werkt en de kinderen behalve de kleinste van 2, lopen school. Vrijwilligers omkaderen  het gezin.