Het Limburgs Orkest - Jeugd en Muziek startte in 1981 op initiatief van de Federatie van Jeugd en Muziek Limburg met als doel aan jonge musici de gelegenheid te bieden orkestervaring op te doen.  Het orkest werd meteen het eerste symfonieorkest in Limburg en is uitgegroeid tot een vaste waarde in de Limburgse muziekwereld.

De  musici die komen uit alle regio’s van de provincie Limburg zijn meestal leerlingen van de Limburgse muziekacademies.  Enkele leden studeren op dit ogenblik aan één van de Conservatoria.  Talrijke oud-leden van het orkest kozen al voor een professionele muzikale carrière.

Het orkest staat onder de vakkundige leiding van 3 dirigenten, Wouter Lenaerts, Kristof Aerts en Maximilien Lamouris.  In 1987 werd Willy Claes, Minister van Staat, voorzitter van het Limburgs Orkest.  Hij treedt regelmatig op als gastdocent.

Het repertorium is rijk en gevarieerd en reikt van symfonieën en concerti tot opera, belcanto en meer.

In de zomer van 2013 maakte het orkest een succesrijke concertreis naar de regio Shanghai in China.

Het Limburgs Orkest – Jeugd en Muziek tracht zo een waardevolle ambassadeur te zijn van de provincie Limburg. Het orkest geniet de steun van de stad Hasselt en wordt gesponsord door vooraanstaande bedrijven.