WOUTER LENAERTS (°1981) wordt beschouwd als een van de meest veelzijdige muzikanten van zijn generatie. Als componist, dirigent en pianist onderscheidt hij zich op tal van muzikale domeinen die elkaar vanuit verschillende invalshoeken verruimen en resulteren in een verregaande muzikale beleving. In zijn artistieke visie streeft hij naar een verrijkende kruisbestuiving tussen het scheppen en creëren van muziek.

 

Als componist is Wouter vooral bekend om zijn kleurrijke, natuurlijke en expressieve compositiestijl. Zijn werken worden intussen uitgevoerd in alle landen van Europa, de Verenigde Staten, Latijns Amerika en Japan door orkesten als het Nationaal Orkest van Litouwen (Vilnius), Kauno Miesto Sinfoninis Orkestras (Kaunas), Baltic Philharmonic Orchestra (Gdansk), National Philharmonic Orchestra (Lviv), Osaka Municipal Symphonic Wind Orchestra (Osaka), Rundfunk Blasorchester (Leipzig), de Koninklijke Muziekkapellen van de Belgische Gidsen en de Luchtmacht (Brussel), de Koninklijke Militaire Kapel Johan Willem Friso (Assen), alsook door bekende solisten als Anneleen Lenaerts, Joana Daunyte, Marina Piccinini, Daniela Koch, Aldo Baerten, Karel Schoofs, Dionysis Grammenos, Norbert Nozy,…

 

Wouter is de bezieler en artistiek leider van symphoniaASSAI, een nieuw professioneel symfonisch orkest in Limburg met residentie in Hasselt.

Als dirigent werkte hij ook samen met het Filharmonisch Orkest van Bosnië-Herzegovina (Sarajevo), Norwegian Youth Chamber Music Festival (Stavanger), Kauno Miesto Sinfoninis Orkestras (Kaunas), Symfonisch Orkest Jeugd en Muziek (Hasselt), Koninklijke Muziekkapellen van de Belgische Gidsen en de Luchtmacht (Brussel), Koninklijke Harmonie (Thorn), alsook met bekende solisten als Anneleen Lenaerts, Stephan Koncz, Torleif Thedéen, 

Liza Ferschtman, Lars Anders Tomter, Raymond Curfs, Nandor Szederkenyi, Jonas Bylund, Francis Orval, Stéphane Labeyrie, Karel Schoofs, Roeland Hendrikx…  

Wouter studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel en behaalde er 5 Masterdiploma’s. In de klassen van Rafaël D’Haene en Boyan Vodenitcharov studeerde hij respectievelijk Schriftuur (Harmonieleer, Contrapunt & Fuga) en Piano (2004). 

Aansluitend volgde hij HaFaBra-directie (2006) bij Norbert Nozy en dirigeerde hij zijn examenconcert met het Groot Harmonieorkest van de Muziekkapel van de Gidsen, met onder andere zijn eigen werk Niflheim voor symfonisch blaasorkest op het programma.

Hij vervolmaakte zich in de richting Compositie (2007) bij Rafaël D’Haene met zijn werk Lettres Oubliées voor symfonisch orkest en dit met grootste onderscheiding.

 

Tegelijk studeerde hij Symfonische Directie (2008) bij Silveer Van den Broeck en Ronald Zollman en dirigeerde zijn examenconcert met het Kauno Miesto Symfoninis Orkestras in Kaunas (Litouwen). Met dit orkest creëerde hij ook de compositie Lettres Oubliées.

 

Voor zijn verdienstelijke studies aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel (1999-2008) ontving Wouter meermaals een speciale bekroning. Zo kreeg hij de prijs Lunssens voor zijn bijzondere examenresultaten van Harmonieleer en ook voor Fuga werd hij beloond met de prijs Gevaert. Daarenboven werd hem de beurs van de Artistieke Stichting Mathilde E. Horlait-Dapsens toegekend voor zijn uitzonderlijke prestaties aan dit Conservatorium.

 

Sinds 2004 doceert Wouter Schriftuur, Analyse voor dirigenten en Instrumentatie aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Sinds 2020 is hij ook werkzaam als leraar Directie en Schriftuur aan de 

Musica Mundi School in Waterloo.

 

Het werk Devil's Island voor symfonisch blaasorkest werd in 2004 bekroond met de Eerste Prijs en unanimiteit van de jury op de Compositiewedstrijd van het Europees Muziekfestival voor de Jeugd in Neerpelt en werd het plichtwerk in de hoogste afdeling van de gelijknamige wedstrijd voor orkesten in mei 2005.

 

In 2006 en 2011 werd Wouter genomineerd voor de Gouden Klaproos, de SABAM-trofee voor scheppende kunstenaars, respectievelijk in de disciplines HaFaBra en Kamermuziek.